جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 مقايسه و تحليل نظام ارزشيابي برنامه سلامت کودکان در سيستم مراقبت هاي اوليه بهداشتي استان آذربايجان شرقي بر اساس الگوي جامع ارزشيابي (CIPP)
دوره پنجم (1393) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
یلدا موسی زاده 1، کمال قلی پور 2، وحید راثی 3، مهدی آبدیده 4، حسن یکرنگ 5، اسعد رعنایی 6،
  • تاریخ دریافت 1392/11/29
  • تاریخ پذیرش 1393/01/27
  • تاریخ انتشار 1393/03/30
زمينه و اهداف: براي ارتقاي سلامت كودكان، برنامه ريزي اهميت زيادي دارد. براي تحقق اين مهم وجود يک سيستم ارزشيابي ضروري به نظر مي رسد. هدف از اين مطالعه مقايسه و تحليل نظام ارزشيابي برنامه سلامت کودکان در سيستم مراقبتهاي اوليه بهداشتي استان آذربايجان شرقي بر اساس الگوي جامع ارزشيابي (Context, Input Process and Product Evaluation Model) بود.

مواد و روشها
: مطالعه حاضر يک بررسي توصيفي - مقطعي است. مراحل مطالعه شامل بررسي سيستم ارزشيابي، مقايسه و تحليل اين سيستم بر اساس الگوي جامع ارزشيابي و شناسايي نقاط ضعف و قوت آن است. در تمامي مراحل براي تحليل و تفسير نتايج از روش هاي کيفي (همچون بارش افکار، مشاهده و مصاحبه) و اجماع گروه مطالعه در مورد نتايج استفاده شد.

يافته ها: نتايج مطالعه نشان داد در الگوي جاري ارزشيابي توجه زيادي به بخش زمينه و نتايج عملکرد نشده و محتواي ارزشيابي عمدتاً شامل درون دادها و فرايندها مي باشد. بر اساس طرح پيشنهادي مطابق با الگوي CIPP براي تمامي سطوح معيارهاي خاص خود در چهار حيطه مد نظر الگو (زمينه، درون داد، فرايند و نتايج) و اثر نهايي ارائه شد.

بحث و نتيجه گيري
: در سيستم فعلي، ارزشيابي فرايندي نظارتي توسط سطوح بالاتر است و به خود ارزيابي توسط ارائه دهنده خدمت توجه نمي شود. ارزشيابي صرفاً به جنبه هاي کمي توجه کرده و کيفيت انجام فرايندها با ابزار حاضر قابل ارزشيابي نمي باشد. لذا پيشنهاد مي شود سيستم بهره گيري از نتايج ارزشيابي در بهبود برنامه ريزيهاي آينده پيش بيني و از يک الگوي علمي در تدوين برنامه ارزشيابي استفاده گردد.
مدل CIPPارزشیابیبرنامه مراقبت کودکان
2237
1332
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .