جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 چالش هاي فراروي نظام نوين اعتباربخشي کشور بر اساس الزامات جامعه بين المللي کيفيت در خدمات سلامت (ISQua)
دوره سوم (1391) , شماره چهارم English Article
اقتصاد سلامت
فرید غریبی 1، جعفر صادق تبریزی 2، بهنام اميني دغليان 3،
  • تاریخ دریافت 1391/08/10
  • تاریخ پذیرش 1391/09/20
  • تاریخ انتشار 1391/12/20
زمينه و اهداف: امروزه نظام هاي سلامت موفق در جهان، توجه خود را به سوي شاخص هاي عملکردي و به ويژه کيفيت معطوف نموده و ارتقاي مستمر آن را نشانه موفقيت و بقاي سازمان مي دانند. با توجه به اين که اعتباربخشييکي از حوزه هاي اصلي در مديريت نظام سلامت مي باشد و تأثير شگرفي بر شاخص هاي کيفيت دارد؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسي نقاط قوت و ضعف نظام نوين اعتباربخشي کشور، بر اساس الزامات جامعه بين المللي کيفيت در خدمات سلامت مي باشد.  

مواد و روش ها: در اين مطالعه از پرسشنامه ISQua براي جمع آوري داده استفاده گرديد. پژوهشگران ابتدا اقدام به ترجمه و بومي سازي پرسشنامه نموده و روايي محتوايي آن را با نظر صاحب نظران و براساس پنج مؤلفه کيفيت سوال، مورد سنجش و اصلاح قرار دادند. سپس روايي آن بررسي گرديد و در نهايت، پرسشنامه اي با 39 سؤال در چهار محور حاصل شد. در ادامه، پژوهشگران اقدام به اخذ نظرات 20 نفر از افراد خبره در اين زمينه نمودند و داده هاي به دست آمده مورد تحليل قرار گرفته و نتايج حاصله به صورت فراواني (درصد) گزارش گرديد. براي تجزيه و تحليل داده ها، نرم افزار SPSS16 مورد استفاده قرار گرفت.

يافته ها: يافته هاي به دست آمده حاکي از آن است که نظام نوپاي اعتباربخشي کشور با مشکلات عمده اي در چهار محور مورد بررسي، يعني "سياست ها، ارزش ها و فرهنگ"، "سازمان و ساختار"، "روش شناسي" و "منابع" روبروست، به طوري که اين نظام تنها در يک سوم گزينه هاي بررسي شده مورد تأييد صاحب نظران قرار گرفت. همچنين بررسي ها نشان داد که اين نظام، داراي بيشترين مشکل در محور منابع و کم ترين مشکل در محور روش شناسي مي باشد؛ اما امتياز هيچ يک از محورها در حد قابل قبول نمي باشد.

بحث و نتيجه گيري: نتايج حاصل از اين بررسي نشان مي دهد که چالش هاي فراروي نظام اعتباربخشي کشور، بسيار متعدد و برجسته بوده و موفقيت در اجراي درست اين برنامه نيازمند اقدام جدي مسئولين در مرتفع نمودن موانع شناسايي شده مي باشد. بي ترديد، موانع شناسايي شده و پيشنهادات ارائه شده در اين پژوهش، مي تواند راهنماي ارزشمندي در دستيابي به اين مهم باشد.

کیفیتاعتبار بخشیISQua
2077
990
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .