جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 بررسي آگاهي پرسنل مديريتي مراکز آموزشي درماني دانشگاه علوم پزشکي تبريز از حقوق بيمار در سال 89
دوره دوم (1390) , شماره سوم English Article
مدیریت در سیستم سلامت
معصومه قلیزاده 1، علی جنتی 2، ولی رضایی اقدم 3، محمد رضا نریمانی 4، ام لیلان علیزاده 5،
  • تاریخ دریافت 1390/05/15
  • تاریخ پذیرش 1390/07/28
  • تاریخ انتشار 1390/09/30
زمينه و اهداف: امروزه رعايت منشور حقوق بيمار جهت ارتقاي کيفيت و رضايت مندي بيمار از دغدغه هاي اصلي مديران بيمارستانها است و همچنين يکي ازمهمترين مزيتهاي رقابتي بيمارستان محسوب مي شود.با توجه به اين که پرسنل مديريتي در رأس تيم درمان قرار دارند،آگاهي آنها ازحقوق بيمار در اجراي هرچه بهتر اين حقوق ضروري است.پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان آگاهي پرسنل مديريتي مراکز آموزشي درماني تبريز از حقوق بيمار در سال 1389 انجام شد.

مواد و روش ها: اين پژوهش از نوع توصيفي تحليلي بوده که به روش مقطعي (Cross-Sectional) انجام گرديد. جامعه پژوهش شامل 55 نفر از افراد شاغل در پست هاي مديريتي شامل مديران بيمارستان ها، سرپرستاران و مترون¬هاي دانشگاه علوم پزشکي تبريزبودندکه به روش سرشماري مورد مطالعه قرار گرفتند.ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه بود که روايي و پايايي آن در مطالعات قبلي تأييد شده بود. براي تجزيه و تحليل داده هااز روشهاي آماري توصيفي و استنباطي استفاده شد. جهت مقايسه و تعيين رابطه بين متغيرهاي مورد مطالعه از آزمون هاي آماري کاي دو و فيشر استفاده شد. داده هاي حاصله با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.

يافته ها: در کل 1.8 % از مديران (شامل سوپروايزرها و مترون ها و مدير بيمارستان)داراي آگاهي ضعيف، 76.2 % از مديران داراي آگاهي متوسط و 22% از مديران داراي آگاهي خوب بودند. نتايج يافته هاي آگاهي به تفکيک مديران، سوپروايزرها و مترون¬هاي بيمارستان¬هاي آموزشي شهر تبريز عبارت است از:هيچ يک از مديران بيمارستان¬هاآگاهي ضعيف نداشتند. 10%از مديران داراي آگاهي متوسط و 7.2% آگاهي خوب داشتند.1.8% از سوپروايزرها داراي آگاهي ضعيف، 47.3% از سوپروايزرها آگاهي متوسط و 14.8% از آگاهي خوب برخوردار بودند. کليه مترون هاي بيمارستان هاي آموزشي از نظر آگاهي در سطح متوسط بودند. ميزان آگاهي خوب بين مديران بيمارستان ها بيشتر از گروه هاي ديگر بود. با بررسي رابطه بين تک تک متغير هاي دموگرافيک و ميزان آگاهي از حقوق بيمار، تنها بين سابقه کار و آگاهي از حقوق بيمار رابطه آماري معني دار و معکوسي پيدا شد. همچنين مشخص شد که 63.3 درصد ازافراد مورد مطالعه هيچ دوره آموزشي درباره حقوق بيمار را  نگذرانده اند.

بحث و نتيجه گيري: ميزان آگاهي متوسط پرسنل شاغل در پستهاي مديريتي بيمارستان از حقوق بيمار نشان دهنده لزوم اجراي استراتژي هاي ترکيبي براي افزايش سطح آگاهي آنان است. مي توان ازبرگزاري دوره هاي آموزشي و باز آموزي ضمن خدمت، گنجاندن واحد درسي حقوق بيمار در رشته هاي علوم پزشکي و ... براي ارتقاي آگاهي کادر بيمارستاني ازحقوق بيماران استفاده کرد .

حقوق بیمارانآگاهی مدیرانمراکز آموزشی درمانی
2330
1324
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .