شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 بررسي ميزان دانش و مهارت مديران و کارشناسان نظام سلامت استان آذربايجان شرقي در حيطه مديريت اطلاعات
دوره دوم (1390) , شماره سوم English Article
مدیریت در سیستم سلامت
مصطفی فرح بخش 1، اکرم ذاکری 2،
  • تاریخ دریافت 1390/07/02
  • تاریخ پذیرش 1390/08/12
  • تاریخ انتشار 1390/09/30
زمينه و اهداف: هدف نهايي سيستم اطلاعات سلامت، تهيه داده هاي موردنياز مديران سطوح مختلف نظام سلامت در تصميم گيري است. براي استفاده درست و به موقع از داده ها، مديران و کارشناسان بايد دانش و مهارت لازم در زمينه به کارگيري داده ها را داشته باشند. اين مطالعه با هدف سنجش دانش و مهارت مديران و کارشناسان نظام مراقبت هاي اوليه بهداشتي در زمينه مديريت داده هاي سلامت طراحي و اجرا شد.

مواد و روش ها
: اين مطالعه در قالب يک تحقيق توصيفي تحليلي در سال 1385 در استان آذربايجان شرقي اجرا شد. در اين مطالعه دانش و مهارت چهار گروه از کارکنان نظام مراقبت هاي اوليه بهداشتي با عناوين مديران و کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان، پزشکان و کارشناسان واحدهاي ارائه خدمت و کارشناسان مديريت اطلاعات در زمينه مديريت داده هاي سلامت مورد بررسي قرار گرفت. در سطح مرکز بهداشت شهرستان تمام مديران (32 نفر ) و 260 كارشناس برنامه هاي سلامت، در سطح مراکز بهداشتي درماني 346 پزشک و کارشناس بهداشت و در گروه سوم تمام کارشناسان شاغل در نظام اطلاعات سلامت شهرستان ها (19 نفر) در مطالعه شرکت نمودند. داده ها با مراجعه حضوري و تحويل پرسشنامه حاوي سؤالات دانش و مهارت در محل کار افراد انتخاب شده جمع آوري شد. داده ها پس از جمع آوري در نرم افزار spss12  و با استفاده از درصد و ميانگين تحليل شد.

يافته ها: مديران41 درصد سؤالات مربوط به مفاهيم آمار توصيفي و 52 درصد  سؤالات مربوط به محاسبه شاخص هاي سلامت را پاسخ صحيح دادند و پاسخ هاي درست کارشناسان به سؤالات آمار توصيفي 34 درصد و در مورد سؤالات محاسبه شاخص هاي سلامت 43 درصد بود. تقريباً هيچکدام از افراد مرکز بهداشتي درماني با شاخص هاي آمار توصيفي آشنايي نداشتند و 22 درصد آنها شاخص ها را درست محاسبه نمودند. 73 درصد کارشناسان نظام اطلاعات سلامت دانش نسبتاً خوبي در زمينه آمار توصيفي داشتند و 71 درصد آنها شاخص هاي بهداشتي را در حد قابل قبول مي شناختند.

بحث و نتيجه گيري: براي به کارگيري داده ها در تعيين اولويت ها و تصميم گيري هاي روزانه، دانش و مهارت کافي در زمينه تعيين نوع داده هاي موردنياز، جمع آوري داده ها، تحليل درست داده ها، انتشار مناسب، توليد دانش و تصميم گيري مبتني بر شواهد امري ضروري است.    

نظام اطلاعات سلامتمدیران سلامتکارشناسان سلامتدانش و مهارت
1839
1063
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .