جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 کیفیت مشتری در مراقبتهای دوران بارداری در مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های بهداشتی شهرستان تبریز
دوره اول (1389) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
جعفر صادق تبریزی 1، کمال قلی پور 2، مصطفی فرح بخش 3، رحیمه علی پور 4، مجتبی محمدزاده 5، نسرین فرشباف 6،
  • تاریخ دریافت 1389/04/12
  • تاریخ پذیرش 1389/05/20
  • تاریخ انتشار 1389/09/30
زمینه و اهداف: کیفیت مشتری (Costumer Quality) به ویژگی های گیرنده ی خدمت یا مشتری توجه دارد و به دانش، ،مهارت، اعتماد و اطمینان مصرف کننده گان خدمات سلامت مربوط می شود که بطور فعال با تیم سلامت در اتخاذ تصمیمات صحیح ،انجام فعالیت های مناسب و تغییر محیط خود و رفتار های مرتبط به سلامت  همکاری می کنند. در مطالعه حاضر کیفیت مشتری در مراقبت های دوران بارداری مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد و جامعه هدف زنان بارداری است که برای دریافت مراقبت های دوران بارداری به مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه های بهداشت سطح شهر تبریز مراجعه کرده اند. تعداد نمونه 185 نفر می باشند که از 40 مرکز به روش تصادفی انتخاب شده بودند. کیفیت مشتری بر اساس پرسشنامه CQMH_CQ اندازه گیری شد. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از صاحب نظران بررسی و بعد از اعمال نظرات آنان تایید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از همسانی درونی بررسی و تایید گردید (0.714=α). برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss17 استفاده گردید.

یافته ها: بر اساس یافته های مطالعه میانگین نمره کیفیت مشتری در بین زنان باردار 67.79 (±11.29) بود و تنها 14 % از مادران توانایی استمرار مراقبت ها در شرایط سخت و تحت استرس را داشتند. همچنین بین نمره کیفیت مشتری و مراجعه به ماما و ارزیابی بهتر از کیفیت کلی مراقبت ها رابطه ی مثبتی وجود دارد، ولی با تشکیل زود هنگام پرونده ارتباط معکوسی وجود داشت.

نتیجه گیری: مشارکت گیرنده خدمات در فرآیند مراقبت و همچنین آموزش ارائه دهنده گان خدمات برای توانمند سازی بیماران و استفاده از توانمندی های آنها در ارتقای کیفیت خدمات و توجه به مراقبت های بیمار محور در این زمینه می تواند راهگشا باشد.
مراکز بهداشتی درمانیکیفیت مشتریمراقبت های دوران بارداری
2335
1900
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .