شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 ديدگاه بيماران بستري از ميزان رعايت حقوق بيماران در مراكز آموزشي - درماني
دوره اول (1389) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
لیلا صاحبی 1، مجید خلیلی 2، عبدالحسن کاظمی 3، صبا شهباز پور خياباني 4،
  • تاریخ دریافت 1389/06/17
  • تاریخ پذیرش 1389/07/21
  • تاریخ انتشار 1389/09/30
زمینه و اهداف: بيماران به عنوان يكي از آسيب پذيرترين گروهها در حیطه هاي مختلف جسمي- رواني و اجتماعي، درمعرض خطرات جدي قرار دارند. لذا حفظ سلامتي همه جانبه آنان به عنوان بخش بسيارمهمي ازمبحث حقوقي ايشان به موضوع بسيارحساسي مبدل گشته است. هدف از  مطالعه حاضر بررسي ديدگاه  بيماران از وضعيت رعايت حقوق بيمارستاني آنها بود.

مواد و روش ها: یک مطالعه مقطعی تحلیلی بین400 نفر از بیماران مراكز آموزشي و درماني با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به عمل  آمده و پس از خوشه بندی تخصص هاي مختلف بيمارستاني، به طور تصادفي حداقل يك خوشه از هر گروه انتخاب و در نهايت 7 بیمارستان انتخاب گرديد و از  آزمون های t تک نمونه ای,  ANOVA  و  رگرسیون  خطی در19SPSS-   جهت  تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها: در مطالعه حاضر 53.2%(213 نفر) ازبیماران مرد و 46.8% (187نفر) زن بوده و متوسط سن آنها 49.8 سال بود. میانگین نمرات مربوط به سوالات مراقبتهای درمانی (نمره ایده آل17) 10.9، مراقبت از رژیم غذایی (نمره  ایده آل6) 1.17، بهداشت محیط (نمره ایده آل24) 18.9 وحفظ حریم شخصی و بهداشت روان (نمره ایده آل17) 10.6 بود. به اعتقاد بیماران، حقوق آنها در زمينه مراقبت های درمانی، محیطی و بهداشت روان (به استثناي مراقبت از رژیم غذایی) تا حد قابل قبولی رعایت شده بود. میانگین نمرات شاخص هاي موصوف، در بخش ها و بیمارستان های مختلف  نيز به طور معنی داری متفاوت از هم بود.

نتيجه گيري: رسيدگي به مراقبت از رژيم غذايي در بيماران بستري داراي اهميت ويژه بوده و ضروري به نظر مي رسد. بالا بودن رضايت بيماران از رعایت حقوقيشان مي تواند نشان دهنده بي اطلاعي از حقوق بيمار باشد و نارضایتی بیشتر در بیماران با تحصیلات بالا این مطلب را تایید می نمايد. ارائه منشورحقوقي بيماران به هنگام پذيرش و توضيح مفاد آن در روز اول  پذيرش، ضمن تاثير مثبت روي سلامت بيماران مي تواند از مشاجره های هاي بيجا نيز پيشگيري  نمايد.

حقوق بیمارمراکز آموزشی - درمانیبیماران بستری
1766
1052
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .