شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 ديدگاه بيماران در خصوص کيفيت خدمات بيمارستاني در يک بيمارستان دانشگاهي شهر تهران
دوره ششم (1394) , شماره سوم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
صمد آذری 1، ابوالفضل علیاری 2،
  • تاریخ دریافت 1394/04/21
  • تاریخ پذیرش 1394/08/26
  • تاریخ انتشار 1394/09/30
زمينه و اهداف: سنجش کيفيت بر اساس نظر بيماران و رضايت آنان از خدمات ارائه شده به دليل رقابت هاي درماني بيمارستان ها و پذيرش بيشتر بيماران در سال هاي اخير رونق بيشتري يافته است‌. پژوهش حاضر با هدف سنجش ديدگاه بيماران در مورد کيفيت خدمات بيمارستاني با  استفاده از مدل لاجستيک در بيمارستان امام خميني (ره) شهر تهران در سال 1391 انجام گرفت.

مواد و روش ها: اين مطالعه مقطعي در سال 1391 در بيمارستان امام خميني دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام گرفت. 330 نفر از بيماران بيمارستان، بر اساس فرمول نمونه گيري کوکران و با روش طبقه اي وارد مطالعه شدند. داده ‏ها توسط پرسشنامه محقق ساخته روا و پايا شامل 5  مشخصه کيفيت خدمات بيمارستاني و 10 سناريو طراحي شده جمع ‏آوري شدند. پس از گردآوري داده ها وارد نرم افزار اقتصادسنجي stata نسخه 10 شدند و تابع مطلوبيت تخمين زده شد. سپس مطلوبيت نهايي مشخصه ها را محاسبه کرده و با محاسبه مطلوبيت نهايي مشخصه ها ترجيحات بيماران جامعه پژوهش را در مراجعه به بيمارستان و دريافت خدمات بيمارستاني به ترتيب اولويت مشخص شد.

يافته ها: محاسبات مطلوبيت نهايي مشخصه ها نشان مي دهد که نوع معاينه اولويت اول را در دريافت خدمات بيمارستاني دارد و نظافت بخش و سرويس هاي بهداشتي داراي آخرين اولويت مي باشد. در مورد مشخصه زمان انتظار بين ورود به بيمارستان تا زمان بستري شدن،  علامت منفي بود که نشان دهنده تأثير معکوس اين مشخصه بر ترجيحات بيماران مي باشد.

بحث و نتيجه گيري: به منظور افزايش مطلوبيت بيماران در مراجعه به بيمارستان ها و دريافت خدمات، و با توجه به در نظر گرفتن ترجيحات بيماران، نياز است مديران بيمارستان ها بر اجراي برنامه هاي ارتقاي کيفيت تأکيد داشته باشند.
کیفیت خدماتبیمارستاندیدگاه بیمارانمدل لاجستیک
1666
1193
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .