شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 شناسايي خطاهاي دارويي با تلفظ، نوشتار و بسته بندي مشابه در بيمارستان شهيد مدني تبريز در سال1392
دوره پنجم (1393) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
جعفر صادق تبریزی 1، گیسو علیزاده بی پناه 2، مینا گلستانی 3، لیلا کاظمی 4،
  • تاریخ دریافت 1392/12/15
  • تاریخ پذیرش 1393/01/28
  • تاریخ انتشار 1393/03/30
زمينه و اهداف: شواهد نشان مي دهد خطاهاي دارويي يکي از شايعترين انواع خطاهاي پزشکي بوده و بيش از پنجاه درصد آنها قابل پيشگيري هستند. از آن جايي که بخش قابل توجهي از خطاهاي فوق به مشابهت بين داروها مربوط مي شوند، لذا مطالعه فوق با هدف تعيين اسامي داروهاي با تلفظ، نوشتار و بسته بندي مشابه طراحي و اجرا گرديد.

مواد و روشها
: مطالعه از نوع مطالعات کيفي بوده و با رويکرد پديدارشناسي انجام گرفت. شرکت کنندگان در مطالعه به روش مبتني بر هدف انتخاب شده و داده ها به روش مصاحبه ي نيمه ساختار يافته و به کمک راهنماي از قبل طراحي شده جمع آوري گرديد. براي تحليل داده ها از روش تحليل محتوا استفاده گرديد.

يافته ها
: تم هاي اصلي يافته هاي مطالعه شامل دقت در زمان مصرف دارو، نحوه ثبت و نظارت دارو هاي مصرف شده، نحوه نگهداري، گزارش و اطلاع رساني دارو هاي متشابه، دستور شفاهي يا تلفني، ليست دارو هاي با نوشتار، تلفظ و بسته بندي متشابه و پيشـنهادات مشارکت کنندگان مي باشد. در مورد جفت داروهاي هپارين آتروپين بيشترين خطا در بسته بندي، در مورد جفت داروهاي دوپامين-دوبوتامين بيشترين خطاي دارويي مربوط به تلفظ و در خصوص جفت داروهاي آتروپين و آترواستاتين بيشترين خطاهاي دارويي مربوط به نوشتار بوده است.

بحث و نتيجه گيري:
يافته هاي مطالعه حاکي از آن است که سيستم مشخصي براي ثبت، نظارت و نگهداري دارو هاي متشابه وجود ندارد. لذا مشخص شدن ليست داروهاي با تلفظ، نوشتار و بسته بندي متشابه فرصتي است تا با انجام مداخلات مناسب نسبت به کاهش اين نوع از خطاها اقدام گردد.

خطاهای داروییپرستاربیمارستان
2035
2421
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .