شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 طراحي و سنجش روايي و پايايي ابزار ارزيابي ميزان آمادگي بيمارستان ها براي اجراي برنامه هاي ارتقاي کيفيت
دوره هفتم (1395) , شماره دوم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
کمال قلی پور 1، جعفر صادق تبریزی 2، آمنه میرزایی 3، شبنم ایزدی 4،
  • تاریخ دریافت 1395/01/21
  • تاریخ پذیرش 1395/03/30
  • تاریخ انتشار 1395/06/30
زمينه: شناسايي ميزان آمادگي و همچنين نقاط ضعف و قوت هر بيمارستان در راستاي برنامه ريزي مناسب و همچنين مديريت صحيح شرايط براي ارتقاي اثربخشي برنامه هاي مميزي باليني مي تواند کمک کننده باشد. هدف از اين مطالعه طراحي و سنجش روايي ابزار ارزيابي ميزان آمادگي بيمارستان هاي براي اجراي برنامه هاي ارتقاي کيفيت و مميزي باليني مي باشد.

روش کار:
در اين مطالعه بر اساس نتايج مرور نظام مند متون علمي، پرسشنامه اي اوليه با 77 گويه طراحي شد. به منظور بررسي روايي پرسشنامه ي اوليه از روش هاي اندازه گيري روايي محتوا از پانل خبرگان متشکل از متخصصين مديريت بيمارستان و ارزشيابي بيمارستان ها استفاده شد و براي اين منظور 20 پرسشنامه ارسال و در نهايت 15 پرسشنامه تکميل شده بازگردانده شد. براي تأييد روايي محتوا از شاخص روايي محتوا (Content Validity Index) و نسبت روايي محتوا (Content Validity Ratio) استفاده شد. براي بررسي پايايي ابزار نيز از ضريب آلفاي کرونباخ و با تکميل 30 پرسشنامه نهايي توسط مديران بيمارستان هاي استان آذربايجان شرقي استفاده شد.

يافته ها: نتايج مطالعه نشان داد که تعداد آيتم هاي پرسشنامه ي نهايي 54 سوال در حيطه هاي داده و اطلاعات (9سوال)، کارتيمي (12سوال)، منابع (5سوال)، آموزش و بيماران (5سوال)، نوع مداخله (5سوال)، مديريت مميزي باليني (4سوال)، نيروي انساني (6سوال)، استانداردها (4سوال) و ارزشيابي و بازخورد (4سوال) بود. ميانگين شاخص روايي محتواي پرسشنامه¬ي نهايي 91/0 به دست آمد و ضريب آلفاي کرونباخ پرسشنامه ي نهايي نيز 96/0 به دست آمد.

نتيجه گيري: با توجه به اين که ابزار طراحي شده در اين مطالعه از روايي و پايايي نسبي خوبي برخوردار است، به نظر مي رسد به منظور شناسايي وضعيت بيمارستان ها و بررسي ميزان آمادگي آن ها براي اجراي برنامه هاي ارتقاي کيفيت و مميزي باليني مي توان از اين پرسشنامه استفاده کرد.

ارزيابي آمادگي بيمارستانممیزی بالینیارتقای کیفیتروایی محتواپایایی
1668
1258
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .