شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 بررسي عوامل مؤثر بر بروز و عدم گزارش دهي اشتباهات دارويي از ديدگاه پرستاران بيمارستان آموزشي درماني سينا تبريز
دوره هفتم (1395) , شماره دوم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
معصومه قلیزاده 1، علی جنتی 2، گل اندام آذرنگ 3، عبداله صالحی 4، محمد فاروق خسروی 5،
  • تاریخ دریافت 1395/01/10
  • تاریخ پذیرش 1395/02/08
  • تاریخ انتشار 1395/06/30
زمينه: بروز اشتباهات دارويي مي‌تواند باعث مشکلات جدي در سيستم سلامت شود و اولين پيامد آن افزايش طول مدت بستري و نيز افزايش سرسام‌آور هزينه‌ها خواهد بود. هدف اين مطالعه بررسي علل بروز و عدم گزارش دهي اشتباهات دارويي از ديدگاه کارکنان پرستاري مي‌باشد.

روش کار: اين مطالعه توصيفي مقطعي بوده است. جامعه ي مورد مطالعه پرستاران شاغل در بيمارستان سينا تبريز در سال 1392 بوده است. حجم نمونه 124 و به صورت تمام سرشماري انجام شده است. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه بوده و تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي در نرم افزار SPSS 20 انجام گرفت.

يافته ها
: بر اساس يافته‌هاي مطالعه حاضر، مهم‌ترين علل اشتباهات دارويي در ارتباط با سرعت انفوزيون اشتباه، دستورات دارويي ناخوانا و ناکامل، خستگي ناشي از کار و نداشتن وقت و فرصت، کمبود تعداد پرسنل در بخش، سروصداي بخش و همچنين مهم‌ترين عوامل مؤثر بر عدم گزارش دهي اشتباهات دارويي، تأکيد مديران به شخص اشتباه کننده بدون توجه به ساير عوامل دخيل در اشتباه و واضع نبودن اشتباهات دارويي ذکرشده است.

نتيجه گيري: با توجه به اهميت تضمين ايمني بيماران، اصلاح موارد زير مي‌تواند باعث بهبود وضعيت ايمني بيمارستان شود: ايجاد يک سيستم کارآمد گزارش دهي و ثبت خطا، به حداقل رساندن موانع گزارش دهي از طريق ايجاد رابطه‌ي مثبت بين مديران و کارکنان، ايجاد فضاي همکاري صميمي واکنش مثبت در قبال گزارش دهي اشتباهات براي کاهش اشتباهات دارويي، برگزاري کلاس‌هاي بازآموزي پيرامون اطلاعات دارويي براي پرستاران و ارزيابي مستمر دانش و اطلاعات دارويي پرسنل با استفاده از نتايج اطلاعات دارويي در بخش.

اشتباهات داروییپرستارانسیستم گزارش دهی
2471
1590
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .