شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 بررسي موانع و عوامل مؤثر بر سواد قرآني دانشجويان
دوره هفتم (1395) , شماره سوم English Article
اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی
محمود فیضی 1، محمد باقر رئوفی 2،
  • تاریخ دریافت 1395/01/30
  • تاریخ پذیرش 1395/04/03
  • تاریخ انتشار 1395/09/30
زمينه: قرآن بزرگترين هديه الهي به انسان ها مي باشد. لذا به منظور استفاده از آموزه هاي قرآني ضروري است جامعه دانشگاهي  از سواد قراني لازم برخوردار باشد. هدف اين پژوهش بررسي سواد قرآني جامعه دانشگاهي و طراحي و اجرا ي فعاليت هاي مناسب قرآني است.

روش کار: پژوهش به روش پيمايش توصيفي انجام و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با اعتباريابي محتوايي (80٪) براي گرد آوري داده استفاده گرديد. جامعه آماري 840 نفر از دانشجويان بودند و براي تحليل داده ها از نرم افزار SPSS11 استفاده شد.

يافته ها:
يافته ها نشان داد 37.2% درصد دانشجويان مذکر و 62.8% درصد مؤنث بوده و 30 % بومي و 69.6%  غيربومي بودند. بيش از 80 درصد دانشجويان سواد قرآني داشته و تحليل آماري نتايج، ارتباط معني داري بين رشته تحصيلي، جنسيت، بومي و غيربومي بودن و آشنايي با قرآن، نشان نداد. دانشجويان به ترتيب داراي سواد روان خواني با 35.5% و مفاهيم و تفسير قرآن 23.1% و ترجمه 12.9%، و همچنين صوت و لحن 13.4 % و تجويد 5.1 % بودند و عوامل مؤثر بر سواد قرآني دانشجويان تحصيلات پدر، تحصيل در مدرسه، ميزان علاقمندي زياد به آموزش قرآن و آشنايي اعضاي خانواده با آن و مهم ترين موانع نيز به ترتيب: اولويت تحصيلي، وقت کم، عدم احساس نياز و بي علاقگي به قرآن مي باشد.

نتيجه گيري:
با توجه به اين که قرآن براي همه افراد جامعه مي باشد، لذا فعاليت هاي قرآني در بين رشته هاي مختلف توزيع شده و رابطه معني داري بين جنسيت (p>%07)، رشته تحصيلي (p>%94) و بومي يا غير بومي بودن (p>%79) وجود ندارد. لذا توجه به آيات قرآني نيازمند طراحي برنامه خاصي است و مي توان با استعانت از شيوه هاي مختلف آموزشي مانند: صوت، لحن، تفسير و نيز استفاده از کارشناسان و اساتيد شرايط لازم را براي تحقق اين امر فراهم نمود.

سواد قرآنیدانشجویانعوامل موثر
2514
1864
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .