شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 بررسی میزان و علل کسورات اعمال شده به صورت حساب های بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی بیماران بستری در دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دوره هفتم (1395) , شماره چهارم English Article
سیاست گذاری در سلامت
حسین رضوانجو 1، مبین سخنور 2، لیلا دشمنگیر 3،
  • تاریخ دریافت 1395/06/19
  • تاریخ پذیرش 1395/10/27
  • تاریخ انتشار 1395/12/27
زمينه: ساليانه مبالغ زيادي از هزينه هاي پرداختي بيمارستان ها توسط بيمه هاي درماني تحت عنوان کسورات بازپرداخت نمي شود که خسارت مالي جبران ناپذيري را به بيمارستان ها وارد مي نمايد. هدف اين پژوهش تعيين ميزان و علل کسورات اعمال شده به صورتحساب هاي بيمه تأمين اجتماعي و بيمه خدمات درماني بيماران بستري در دو بيمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکي تبريز مي باشد.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصيفي - مقطعي مي باشد که با بهره گيري از داده هاي سال 93 در بيمارستان هاي علوي و مدني تبريز انجام شد. چک ليست محقق ساخته جهت استخراج داده هاي مورد نياز استفاده گرديد. روش نمونه گيري بر اساس حجم جامعه در بيمارستان علوي سرشماري و در بيمارستان مدني به صورت تصادفي ساده بود. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار Excel-2010 تحليل شده و به صورت آمار توصيفي گزارش گرديد.

يافته ها:
در بيمارستان هاي مورد مطالعه بيشترين ميزان کسورات حق العمل جراح و آنژيوپلاستي بود. همچنين در بيمارستان علوي از ميان عوامل کسور بيشترين ميزان مربوط به موارد تکرار شده، اضافه درخواستي تعرفه خدمات که مغاير با مبلغ تأييدي سازمان بيمه بود، مي باشد. در بررسي علل کسور در هر دو بيمارستان نقش عامل انساني قابل انکار نيست که در مواردي چون خطا در محاسبه، اضافه درخواستي، عدم دقت در ثبت هزينه ها و ناآگاهي از تعرفه هاي تأييدي سازمان هاي بيمه نمود پيدا کرده است.

نتيجه گيري: با توجه به ميزان بالاي کسورات در بيمارستان هاي مورد مطالعه و قابل پيشگيري بودن آن و کثرت و تنوع خدمات ارايه شده در مراکز بهداشتي، ايجاد واحد پايش درآمد در بيمارستان ها و استفاده از کارشناسان خبره، ضرورتي انکارناپذير است.  

بیمهکسوراتبیماران بستریبیمارستان
2767
1642
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .