شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 بررسي سواد سلامت کتابداران دانشگاه هاي تهران و علوم پزشکي تهران
دوره هفتم (1395) , شماره چهارم English Article
اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی
مریم امینی 1، مژده مصطفوي زاده 2،
  • تاریخ دریافت 1395/09/23
  • تاریخ پذیرش 1395/10/28
  • تاریخ انتشار 1395/12/27
زمينه: اين پژوهش با توجه به تأثير کتابداران در سلامت فردي خود و نقش آنان در اشاعه اطلاعات سلامت که موجب ارتقاي سلامت، به معني توانمندسازي شناخت و کنترل عوامل مؤثر بر سلامت جامعه است با هدف بررسي وضعيت سواد سلامت کتابداران دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام شد.

روش کار: روش اين پژوهش پيمايشي توصيفي است. جامعه آماري شامل۹۰ نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه هاي دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران مستقر در پرديس است. داده ها با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت عملكردي بزرگسالان (TOFHLA) در بهمن ماه 1394 جمع آوري و جهت تجزيه و تحليل از آمار توصيفي (ميانگين انحراف معيار، توزيع فراواني) و آمار تحليلي (آزمون تي يک طرفه و آزمون فريدمن) استفاده شده است.

يافته ها: ميانگين سن آزمودني ها 7.75±39.21 سال، 74.7 درصد آنها زن و بقيه مرد بودند و 69.3 درصد تحصيلات کتابداري داشتند. ميانگين نمره سواد سلامت 6. 16±83.7 محاسبه شد. 82.3 درصد کتابداران سواد سلامت کافي، 3.8 درصد سواد سلامت مرزي و 13.9 درصد سواد سلامت ناکافي داشتند. سواد سلامت کتابداران دو دانشگاه در سطح کافي بود و با هم تفاوت معني دار نداشت.

نتيجه گيري:
کتابداران دانشگاهي از سواد سلامت کافي برخوردارند. کتابداران مي توانند به عنوان آموزش دهندگان سواد سلامت در دانشگاه و جامعه با اعتماد کافي فعاليت کنند و نقش خود را در ارتقاي سواد سلامت جامعه ايفا نمايند. پيشنهاد مي شود اين امر به عنوان يکي از وظايف کتابداران دانشگاهي در پست سازماني آنها وارد شود.

سواد سلامتکتابدارانبهداشتخدمات پيشگيرانه بهداشتي
1622
909
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .