جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 آموزش و پژوهش در کتابداري و عملکرد اطلاعاتي مبتني بر شواهد؛ يک مقاله مروري
دوره هشتم (1396) , شماره سوم English Article
اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی
وحیده زارع گاوگانی 1،
  • تاریخ دریافت 1396/06/11
  • تاریخ پذیرش 1396/08/05
  • تاریخ انتشار 1396/09/30
زمينه و اهداف: کتابداري مبتني بر شواهد عبارت است از "به کارگيري بهترين شواهد به دست آمده از يافته هاي تحقيقات معتبر کيفي و کمي در ترکيب با تجربيات واقع گرايانه حاصل از کار کتابداري در عملکرد روزانه و تصميم گيري هاي کتابداري". اين که کتابداري مبتني برشواهد ماهيتاً با خدمات کتابداري سروکار دارد يا با حرفه  کتابداري؟ و اين که آموزش کتابداري مبتني برشواهد مبتني بر درس است يا رشته؟ در سايه اي از ابهام قرار دارد. لذا به منظور روشن کردن زواياي مبهم موضوع، هدف اين پژوهشي مروري بر مفهوم کتابداري مبتني بر شواهد و بررسي وضعيت جاري آموزش کتابدراي مبتني بر شواهد در دنيا است.

مواد و روش ها: اين مطالعه به روش کتابخانه اي و استنادي در بين متون مرتبط و وب سايت ها انجام شد تا وضعيت آموزش دانشگاهي کتابداري مبتني بر شواهد را از طريق مرور و مطالعه متون منتشر شده در يابد.

يافته ها: يافته ها نشان داد که آموزش دانشگاهي کتابداري مبتني بر شواهد در سطح تحصيلات تکميلي فرا ارشد (معادل دکتري) و دوره کارشناسي  ارشد وجود دارد. همچنين در رشته هاي مشابه مانند "رويکرد مبتني برشواهد" و "پزشکي مبتني بر شواهد" نيز در سطح تحصيلات تکميلي ارشد و دکتري فلسفي در دانشگاه-هاي معتبر دنيا ارائه مي شود.

نتيجه گيري: با توجه به تاريخچه رويکرد مبتني بر شواهد، آموزش آن در دنيا و تحولات رشته کتابداري پيشنهاد مي شود رشته/گرايش علم اطلاعات مبتني بر شواهد و برنامه درسي آن توسعه يابد و به شوراي برنامه ريزي درسي ارائه شود.

رویکرد مبتنی بر شواهدکتابداری و اطلاع رسانیکتابداري و کار اطلاعاتي مبتني برشواهدآموزش
1614
939
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .