شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 تأثير تمرينات منتخب ورزشي در آب بر مهارت هاي حرکتي درشت کودکان مبتلا به اتيسم
دوره هشتم (1396) , شماره چهارم English Article
اپیدمیولوژی و بار بیماریها در سیستم سلامت
حوریناز پرتوی 1، حاجیه شیدائی 2، عزیز رضا قاسم زاده 3،
  • تاریخ دریافت 1395/12/21
  • تاریخ پذیرش 1396/03/30
  • تاریخ انتشار 1396/12/25
زمينه و اهداف: اغلب کودکان مبتلا به اتيسم در فرايندهاي حرکتي درشت دچار آسيب هستند و نقص در انجام حرکات درشت به طور اساسي در فعاليت هاي روزانه آن ها مشخص مي باشد. هدف از اين پژوهش بررسي تأثير يک دوره تمرين هاي منتخب بر مهارت¬هاي حرکتي درشت کودکان اتيستيک در دامنه¬ي 6 تا 13 سال بود.

مواد و روش ها: پژوهش حاضر شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. بدين جهت 14 کودک مبتلا به اتيسم از ميان کودکان مبتلا به اختلال اتيسم در بنياد خيريه تهران در سال 1393 انتخاب شدند. پس از ارزيابي ميزان رشد مهارت¬هاي حرکتي آزمودني ها با استفاده از تست مهارت¬هاي حرکتي درشت برونينکس - اوزرتسکي به دو گروه تجربي (8) و کنترل (6) تقسيم شدند و براي گروه تجربي 12 جلسه تمرين در آب اعمال شد و گروه کنترل اين مدت را بدون هيچ فعاليت ورزشي گذراندند. در نهايت مجددا از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزيه و تحليل آماري از تحليل کوواريانس استفاده شد. ابزارهاي اندازه‌گيري عبارت بودند از: تست مهارت¬هاي حرکتي درشت                     برونينکس - اوزرتسکي.

يافته ها: نتايج تحليل داده‌ها نشان داد كه ميانگين دو گروه کنترل و آزمايش در مرحله پيش آزمون و پس آزمون تفاوت زيادي ندارد. به عبارت ديگر مهارت هاي حرکتي درشت کودکان اتيستيک در تفاضل نمرات پس آزمون و پيش آزمون گروه آزمايش و گروه کنترل تفاوت معناداري ديده                  نشد (a = 0.05).

نتيجه گيري: با توجه به يافته¬هاي پژوهش مي¬توان نتيجه گرفت که تمرين در آب باعث بهبود سرعت دويدن، هماهنگي دو طرفه و قدرت در کودکان اتيستيک نمي شود.

اتیسممهارت های حرکتی درشتتمرینات منتخب ورزشی
808
645
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .