شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 بررسی تأثیر وضعیت اقتصادی - اجتماعی در زمان مراجعه بیماران مبتلا به ضایعات پاتولوژیک دهانی مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی تبریز در نیمه اول سال 1391
دوره چهارم (1392) , شماره اول English Article
اقتصاد سلامت
شیرین فتاحی 1، سید مهدی وحید پاکدل 2، امیرعلا آغبالی 3، علی علوی 4،
  • تاریخ دریافت 1391/12/08
  • تاریخ پذیرش 1392/01/20
  • تاریخ انتشار 1392/03/30
زمینه و اهداف: زمان مراجعه بیماران، در نحوه درمان و نیز موفقیت درمان مؤثر است. تشخیص زود هنگام ضایعات بد خیم و  پیش بدخیم حفره دهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطالعه به بررسی تأثیر شرایط اجتماعی، اقتصادی بر زمان مراجعه بیماران در بیماران مبتلا به ضایعات پاتولوژیک دهانی در مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال 1391 پرداخته شد.

مواد و روشها: در این مطالعه 80 نفر از بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی براساس معیارهای ورود و خروج بصورت تصادفی وارد مطالعه شدند. سپس برای هر بیمار فرمی حاوی اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به شرایط اجتماعی اقتصادی پر گردید. داده های بدست آمده به وسیله آزمون های آمار توصیفی (میانه) و آزمون های Mann-Whitney و Kruskal-Wallis و آزمون ضریب  همبستگی اسپیرمن به کمک نرم افزار SPSS 15  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها
: ميانه طول مدت شكايت در مردان 90 روز و در زنان 14.50 روز بدست آمد و تفاوت مشاهده شده در دو گروه‌ معني دار بود (0.001 = P) . ميانه طول مدت شكايت در افرادي كه محل سكونت‌شان شهر بود 15 روز و در افرادي كه محل سكونت‌شان روستا بود 105 بدست آمده است كه تفاوت مشاهده شده معني‌دار بود ( P<0.001). ميانه طول مدت شكايت براساس میزان تحصیلات نشان داد طول مدت شكايت در افراد با ميزان تحصيلات مختلف معني‌دار بود ( P<0.001). مطابق با آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن انجام شده ملاحظه مي‌شود بين طول مدت شكايت و ميزان درآمد ماهيانه همبستگي معكوس معني‌داري وجود داشت ( P<0.01).

نتیجه گیری: براساس یافته های حاصل از این مطالعه، افرادی که در شرایط اجتماعی اقتصادی پایین تری قرار دارند زمان مراجعه (طول مدت شکایت از بیماری) در این بیماران بیشتر بود.
شرایط اجتماعی - اقتصادیطول مدت شکایت بیماریدانشکده دندانپزشکی تبریز
1597
967
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .