شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 ارزيابي نيازهاي آموزشي ماماهاي بخش زايمان در راستاي اعتباربخشي در بيمارستانهاي آموزشي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي اهواز
دوره نهم (1397) , شماره دوم English Article
اقتصاد سلامت
فرزاد فرجی خیاوی 1، شیوا سعدی 2، الهام امیری 3،
  • تاریخ دریافت 1397/01/15
  • تاریخ پذیرش 1397/05/15
  • تاریخ انتشار 1397/06/30
زمينه و اهداف: افراد آموزش ديده در زمينه مامايي نقش برجسته اي در تحقق اهداف هزاره سوم سازمان جهاني بهداشت دارند. براي بهبود عملکرد لازم است نيازهاي آموزشي کارکنان برطرف گردد. نيازسنجي آموزشي از نيازهاي اعتباربخشي در توسعه منابع انساني محسوب مي گردد. اين پژوهش با هدف ارزيابي نيازهاي آموزشي ماماهاي بخش زايمان در راستاي اعتباربخشي در بيمارستان هاي آموزشي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي اهواز انجام شد.

مواد و روش ها: اين پژوهش از نوع توصيفي-تحليلي بود و اطلاعات آن به روش مقطعي گرد آوري گرديد. جامعه آماري شامل ماماهاي شاغل در بخش هاي زايمان بيمارستان هاي آموزشي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز بود. مطالعه بر روي تمام جامعه مورد مطالعه انجام گرديد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه اي بود که اطلاعات دموگرافيک و نيازهاي آموزشي پاسخ گويان را در حوزه هاي عمومي، تخصصي و دارويي مي سنجيد. روايي پرسشنامه از طريق تحليل محتوا تأئيد شد و آلفاي کرونباخ آن 89/0 محاسبه گرديد. داده هاي گردآوري شده از طريق ميانگين، انحراف معيار و آزمون هاي نان پارامتریک در نرم افزار SPSS 21 تحليل شد.

يافته ها: نيازهاي آموزشي ماماها در حيطه «دارويي» (22/1 ± 03/4) بسيار زياد و در حيطه هاي «عمومي» (74/0 ± 76/3) و «تخصصي» (7/3 ± 9/0) زياد برآورد شد. نحوه مديريت عوارض جانبي داروها (87/0 ± 11/4)، احياء قلبي-ريوي (1 ± 31/4) و موارد احياء نوزاد (29/03±4/1) به¬ترتيب مهم ترين نيازهاي آموزشي در حيطه هاي دارويي، عمومي و تخصصي بودند .

نتيجه گيري:  براي ارتقاء دانش و مهارت هاي ماماها و بهبود خدمات مامايي، بايد توجه بيشتري به نيازهاي آموزشي ماماها مبذول گردد. بهبود کيفيت آموزش مستلزم درک نيازهاي شغلي ماماها از طريق نتايج مستند و معتبر است.

ارزیابینیازهای آموزشی اعتبار بخشیماما
817
352
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .