جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 دانش بیماران دندانپزشکی از حقوق بیمار در دندانپزشکی
دوره نهم (1397) , شماره دوم English Article
عدالت در سلامت
مسعود عیسی خواجه لو 1، وحیده زارع گاوگانی 2، محمد اصغری جعفر آبادی 3،
  • تاریخ دریافت 1396/12/16
  • تاریخ پذیرش 1397/02/09
  • تاریخ انتشار 1397/06/30
زمينه و اهداف: تمامي بيماران در قالب سيستم درماني داراي حقوق مشخصي بوده و حقوق بيمار به عنوان دانش فرد در قالب سلامت در نظر گرفته مي شود و آگاهي از آن توسط خود بيمار و کادر درماني، به عنوان بخش مهمي از ارائه خدمات درماني با کيفيت محسوب مي شود.

مواد و روش ها: اين مطالعه به روش مقطعي-توصيفي بر روي بيماران مراجعه کننده به کلينيک ها و مطب هاي دندانپزشکي شهر تبريز در شمالغرب ايران بر روي 500 نمونه انجام شد. تعداد 600 مرکز درماني به عنوان کلينيک و مطب در مناطق ده گانه شناسايي شد. در هر منطقه، متناسب با تعداد مراکز درماني، 20% مطب ها به صورت تصادفي انتخاب شدند. در داخل هر مطب هم 5 نمونه به صورت تصادفي انتخاب شدند. داده ها با استفاده آزمون پيرسون کاي توسط نرم افزار SPSS مورد بررسي قرار گرفتند.

يافته ها: از بين 500 پرسشنامه توزيع شده بيشترين تعداد شرکت کنندگان (9/%31) در بازه سني بين 34-25 سال بود. در بخش آگاهي و دانش شرکت کنندگان نسبت به حقوق بيمار، 8/94% از افراد معتقد بودند که دندانپزشک بايستي قبل از اقدام به درمان و بعد از درمان در مورد کيفيت و نحوه درمان به شما اطلاعات کافي بدهد. در زمينه حق دسترسي به اطلاعات ثب شده در پرونده دندانپزشکي، تنها 40%  باور داشتند که حق دسترسي به پرونده دندانپزشکي را دارند.

نتيجه گيري: سطح تحصيلات تأثير معني داري در ميزان آشنايي بيماران با حقوق بيمار دارد.  تشويق افراد به ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر و آموزش حقوق بيمار در رسانه هاي مختلف باعث بهبود سلامت افراد خواهد شد.

اطلاعات سلامتحقوق بیماردندانپزشکی
1135
354
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .