جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 بررسی توان خود مراقبتی بیماران دیابتی مراجعه کننده به درمانگاه های علوم پزشکی تبریز
دوره دهم (1398) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
رعنا غلام زاده نیکجو 1، علی جنتی 2، مرجان محسنی 3،
  • تاریخ دریافت 1397/03/08
  • تاریخ پذیرش 1397/12/06
  • تاریخ انتشار 1398/03/30
زمينه و اهداف: مهمترین راهبرد کنترل بیماری دیابت، مراقبت از خود می باشد. این مطالعه با هدف تعیین توان خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت مراجعه کننده به درمانگاه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید.

مواد و روش ها: در این مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی،350 فرد مبتلا به دیابت مراجعه کننده به درمانگاه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1394مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه توبرت و همکاران(2000) جمع آوری گردید. داده‌ها با نرم افزار SPSS 23 و با استفاده از آزمون کای دو وتحلیل واریانس یک طرفه تحلیل گردیدند.

يافته ها: 93/1 درصد افراد مشارکت کننده در مطالعه مبتلا به بیماری دیابت نوع دوم بودند. میانگین توان خودمراقبتی واحدهای پژوهش(3/4 از 7) در حد متوسط بود. رایج ترین رفتار خودمراقبتی انجام شده مصرف به موقع داروها بود(5/79 از 7) و اقداماتی مثل فعالیت بدنی، ورزش و بررسی مداوم کفش ها عمومیت کمتری داشت. متغیرهایی از قبیل سن ،جنسیت، سابقه بیماری و تحصیلات ارتباط معنی داری با توان خودمراقبتی افراد داشتند. هم چنین بیشترین پایش عوارض بیماری مربوط به انجام آزمایش هموگلوبین ای وان سی(در 78/6 درصد از افراد) بوده ومراجعه به چشم پزشک، دندانپزشک و تزریق واکسن آنفلونزا در مرتبه های بعدی قرار داشت.

نتيجه گيري: با توجه به نقش مهم فعالیت های خودمراقبتی در کنترل بیماری دیابت لازم است پزشکان در حین مداخلات با بررسی رفتارهای مراقبت از خود بیماران و تعیین نیازهای خودمراقبتی آنان، برنامه ریزی های لازم را برای ارتقای رفتارهای مراقبت از خود بیماران تدوین و اجرا نمایند.

خود مراقبتیدرمانگاهدیابتبیمار
818
213
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .