جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههاي علوم پزشکی کشور راجع به حاکمیت بالینی
دوره چهارم (1392) , شماره اول English Article
مدیریت در سیستم سلامت
جعفر صادق تبریزی 1، رعنا غلام زاده نیکجو 2، جواد قدوسی نژاد 3، منصور ناصری اصل 4، محمد اصغری جعفر آبادی 5،
  • تاریخ دریافت 1391/11/30
  • تاریخ پذیرش 1392/01/28
  • تاریخ انتشار 1392/03/30
زمینه و اهداف: براي اينكه حاكميت باليني به صورت موفقيت آميزي اجرا شود، لازم است كه به شكل مثبت درك شده و همچنين نگرش  مثبتی به آن وجود داشته باشد. با توجه به سياست فعلي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص حاكميت باليني لازم است دانش و نگرش دانشجويان مقاطع گوناگون علوم پزشكي، در اين باره سنجيده شود تا نيازهاي آموزشي مورد نياز آنها شناسايي گردد و در برنامه ريزي هاي آموزشي، طراحي و تعديل سرفصل هاي دروس مورد نياز اقدامات لازم اتخاذ گردد. اين مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هاي علوم پزشکی کشور راجع به حاکمیت بالینی در سال 1391 انجام پذيرفت.

مواد و روش ها
: این مطالعه از نوع توصيفي-تحليلي مي باشد كه بر روي تعداد 159 نفر از دانشجويان رشته هاي مختلف علوم پزشكي به شكل نمونه گیری تصادفي انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه  محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روش روایی محتوا، و روايي سازه تأیید شد. به منظور تعيين پايايي از روش همساني دروني و محاسبه آلفاي كرونباخ براي هر دو حيطه دانش (0.78) و نگرش (0.68) استفاده شد. داده¬هاي جمع آوري شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 11.5 شده و با استفاده از روش تحليل عاملي اكتشافي مورد تجزيه و تحليل واقع شد.

يافته ها
: 64.8% شركت كنندگان در مطالعه زن و مابقي مرد بودند. 71% شركت كنندگان در مطالعه از رشته مديريت خدمات بهداشتي و درماني و مابقي از ساير رشته هاي علوم پزشكي بودند. ميانگين و انحراف معيار نمرات دانش و نگرش به ترتيب 5.8±64.2 و 3.02±13.06 تعيين گرديد. در مقايسه نمره دانش و نگرش دانشجويان و فارغ التحصیلان با مقطع تحصيلي آنها، نشان داده شد كه هيچ ارتباط آماري معناداري بين نمره دانش و مقطع تحصيلي آنها وجود ندارد (p>0.05). ولي بين مقطع تحصيلي و نگرش ارتباط آماري معنادار بود (p= 0.001). با بالاتر رفتن مقطع تحصيلي نمره نگرش دانشجويان نسبت به حاكميت باليني كاهش پيدا مي كرد.

نتيجه گيري
: دانش دانشجويان و فارغ التحصیلان در خصوص حاكميت باليني متوسط به بالا و ميزان نگرش آنها بسيار ضعيف برآورد گرديد كه اين نشان دهنده ديدگاه منفي دانشجويان با وجود آگاهي كافي از اصول و اجزاي حاكميت باليني در خصوص موفقيت اجراي اين رويكرد در سيستم سلامت كشور مي باشد. بنابراين لازم است در خصوص بومي سازي حاكميت باليني اقدامات مناسب در سطح وزارت خانه و دانشگاه ها صورت پذيرد تا فرهنگ حاكميت باليني در جامعه قابل پذيرش تر گردد.
حاکمیت بالینیدانشجودانش نگرش
2362
1110
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .