شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 استفاده از اطلاعات در بیمارستان ها: مطالعه کیفی
دوره دهم (1398) , شماره اول English Article
اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی
فرامرز پوراصغر 1، لیلا عبدالهی 2،
  • تاریخ دریافت 1397/10/27
  • تاریخ پذیرش 1398/02/02
  • تاریخ انتشار 1398/03/30
زمينه و اهداف: وجود تصویری شفاف از نحوه استفاده از اطلاعات در بیمارستان ها می تواند در تثبیت یا اصلاح چرخه گردش اطلاعات، تصمیم گیری، برنامه ریزی و نظارت بر بیمارستان ها موثر باشد. مطالعه حاضر سعی نموده است استفاده از اطلاعات بیمارستانی را مورد بررسی قرار دهد.

مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی در کلیه بیمارستان های شهر تبریز (20 بیمارستان) انجام شد. جامعه پژوهش را 40 نفر از مدیران بیمارستان ها و کارشناسان مسئول که از سوی مدیران تعیین شده بودند، تشکیل می داد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با این افراد با استفاده از راهنمای مصاحبه در خصوص استفاده از اطلاعات خدمات بیمارستانی، اطلاعات تخت ها، اطلاعات دارویی، اطلاعات خطاهای پزشکی، اطلاعات مراجعین و گزارشات مالی، جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوایی استفاده شد.

يافته ها: در مجموع 12 درونمایه اصلی در خصوص استفاده از اطلاعات بیمارستانی استخراج گردید. هماهنگی، مدیریت کیفیت، مدیریت نیروی انسانی و آموزش بیشترین پی آمد استفاده از اطلاعات در بیمارستان ها را تشکیل می دادند. تشکیل جلسه و مدیریت کارکنان پرتکرارترین اقدام مسئولین در واکنش به اطلاعات دریافتی بودند.

نتيجه گيري: روزانه حجم انبوهی از اطلاعات در بیمارستان ها تولید و در بین مسئولان توزیع می شوند. نتایج نشان می دهد که کاربرد  اطلاعات در بیمارستان ها محدود بوده و در بیشتر موارد به تشکیل جلسه یا هماهنگی منجر می گردد. بخشی از اطلاعات با وجود جمع آوری به هیچ فردی گزارش نمی شود. از این مطالعه  می توان نتیجه گرفت که چرخه تولید و توزیع اطلاعات در بیمارستان ها نیازمند بازنگری است.

اطلاعات بیمارستانینظام های اطلاعات بیمارستانیاستفاده از اطلاعاتچرخه اطلاعات
759
155
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .