شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 تحلیل ابزار و فرایند ارزشیابی در بخش اورژانس بیمارستان های شهر تبریز
دوره چهارم (1392) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
رعنا غلام زاده نیکجو 1، الهام دادگر 2، شکوفه باقری 3، فرخ مجاهد 5، هادی کلانتری 6، فرید غریبی 7،
  • تاریخ دریافت 1392/01/17
  • تاریخ پذیرش 1392/01/28
  • تاریخ انتشار 1392/03/30
زمينه و اهداف: در عرصه خدمات بهداشتي درماني به لحاظ اهميت و حساسيت مسئله درمان جامعه، ارزشیابی از جايگاه ويژه اي برخوردار است. فقدان ارزشيابي نه تنها به افزايش هزينه هاي درماني مي انجامد بلکه غفلت در انجام آن ارائه مراقبت های بهداشتي درماني را شديداً به مخاطره مي اندازد. لذا با عنايت به اهميت فرايند ارزشيابي و تأثير آن در بهبود عملکرد بخش هاي بيمارستاني بالاخص بخش اورژانس بر آن شديم تا  ابزار و فرايند ارزشيابي اورژانس بيمارستان هاي شهر تبریز را توصیف کنیم.

مواد و روش ها
: اين پژوهش يک مطالعه کيفي و از نوع توصيفي مي باشد. جامعه پژوهش در مرحله بررسی ابزار ارزشيابي كليه كارشناسان و صاحب نظران ارزشيابي بيمارستان ها بودند كه 6 نفر از آنها به روش نمونه گيري مبتني بر هدف انتخاب گرديد و در مرحله بررسی فرايند ارزشيابي، جامعه پ‍ژوهشي کليه اورژانس هاي بيمارستان هاي شهر تبريز بودند که با کتابچه الف وزارت بهداشت مورد ارزيابي قرار مي گيرند، ميباشد، كه روند ارزشیابی در یکی از آنها مشاهده شده و با استفاده از مصاحبه  اطلاعات لازم جمع آوری شد.

يافته ها
:
يافته هاي پژوهش در دو قسمت تحليل ابزار و فرايند ارزشيابي جمع آوري گرديد. و مهمترین مشکل ابزار ارزشیابی، چند آیتمی بودن سؤالات و اشکال در نمره دهی به آنها و مهمترین مشکل فرایند ارزشیابی عدم آشنایی طرفین ارزشیابی با فلسفه اصلی ارزشیابی تعیین گردید.

نتيجه گيري
: استانداردها و سبک ارزشيابي موجود داراي نواقص بسياري در جنبه هاي مختلف است که لزوم بازنگري در اين امر را بيش از پيش بر ما آشکار مي سازد. جهت بازنگري و اصلاح استانداردها و فرايندهاي موجود، يک تعهد جامع وحمايت گسترده از بالا به پايين جهت تضمين اجراي آن  ضروري مي باشد.
فرايندارزشيابيبخش اورژانس
2030
1172
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .