شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 بررسي رابطه توانمندي روانشناختي کارکنان حوزه ستادي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با سلامت رواني آنان
دوره ششم (1394) , شماره دوم English Article
اپیدمیولوژی و بار بیماریها در سیستم سلامت
قادر پرشک 1، اسداله خدیوی 2،
  • تاریخ دریافت 1394/03/10
  • تاریخ پذیرش 1394/03/28
  • تاریخ انتشار 1394/06/15
زمينه و اهداف: هدف اصلي تحقيق حاضر تعيين رابطه توانمندي روان¬شناختي کارکنان حوزه ستادي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با سلامت رواني آنان است. جامعه آماري اين تحقيق تمامي کارکنان شاغل در حوزه ستادي دانشگاه علوم پزشکي تبريز به تعداد 215 نفر است که در سال 93 در آن جا اشتغال دارند.

مواد و روشها
: روش نمونه گيري پژوهش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبي مي باشد که حجم نمونه آماري با استفاده از جدول مورگان 170 نفر به دست آمد که به تناسب کارکنان زن 80 نفر و مرد 90 نفر انتخاب شده اند. اين تحقيق از نظر روش پژوهش توصيفي - همبستگي و از لحاظ هدف کاربردي مي باشد. براي گرد آوري داده ها از پرسشنامه استاندارد توانمندي روان شناختي (PEQ) و پرسشنامه استاندارد سلامت رواني (G.H.Q) استفاده شده است.

يافته ها
: تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد که بين سه مؤلفه توانمندي روان شناختي (شايستگي حق انتخاب و اعتماد) با سلامت رواني رابطه معني داري وجود دارد. اما بين مؤلفه هاي احساس مؤثر بودن، احساس معني دار بودن با سلامت رواني رابطه معني داري وجود ندارد. همچنين مطابق رگرسيون چند متغيره انجام يافته نشان مي دهد که مؤلفه هاي احساس شايستگي، اعتماد و حق انتخاب بر سلامت رواني تأثير معني‌داري دارند و بر اساس بتاي استاندارد شده مشاهده مي شود که به ترتيب حق انتخاب، احساس شايستگي و اعتماد بيشترين تأثير را بر سلامت رواني کارکنان دارند.

بحث و نتيجه گيري
: سلامت رواني به نحوه تفکر، احساس و عمل اشخاص بستگي دارد. به طور کلي افرادي که از سلامت رواني برخوردار هستند، نسبت به زندگي نگرش مثبت دارند. آماده برخورد با مشکلات زندگي هستند. در مورد خود و ديگران احساس خوبي دارند. در محيط کار و روابط شان مسئوليت پذير مي باشند. در اين پژوهش توانمندي روان شناختي کارکنان حوزه ستادي دانشگاه علوم پزشکي تبريز مي تواند سلامت رواني آنان را پيش بيني کند.
توانمندي روان شناختيسلامت روانيدانشگاه علوم پزشکي تبريز
1886
1037
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .