شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 میزان رضایت بیمار از خدمات تغذیه ای بیمارستانهای آموزشی درمانی شهر تبریز
دوره چهارم (1392) , شماره دوم English Article
بهداشت عمومی
معصومه قلیزاده 1، مدینه مصطفی نژاد 2، علی جنتی 3، بهمن احدی نژاد 4، رحیم خدایاری زرنق 5،
  • تاریخ دریافت 1392/02/15
  • تاریخ پذیرش 1392/04/30
  • تاریخ انتشار 1392/06/30
زمینه و اهداف: تحقيقات نشان مي دهد كه بخش تغذيه به عنوان يكي از اركان سلامت بيماران در بيمارستان ها ناديده گرفته شده و يا نقش كم رنگي در فرآيند درمان داشته است. این مطالعه با هدف بررسی ميزان رضايت بيماران از خدمات تغذيه اي بيمارستان هاي آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تبريز انجام گرفته است.

مواد و روش ها
: مطالعه ای توصيفي مقطعی بوده که جامعه آماری آن شامل بیمارستان های آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه و نمونه تعداد 314 تخت بود. ابزارجمع آوری داده ها پرسشنامه 15 سئوالی محقق ساخته بود که براساس طیف لیکرت تنظيم شده بود. روائی آن با بهره گیری از نظرات متخصصین امر و پایائی آن از طريق آزمون آلفاي كرانباخ 0.91 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی یک نمونه ای و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.

یافته ها
: حداقل رضایت بیماران از خدمات تغذیه ای شامل؛ توجه به نظرات بيماران در جهت بهبود غذا، كمك كاركنان در مواقع غذا خوردن، تأثير غذا در بهبود وضعيت بيماري، تميزي و ظاهر ظروف غذا، رعايت موازين بهداشتي توسط كاركنان توزيع¬كننده غذا و نحوه برخورد و رفتار این كاركنان می باشد. همچنين یافته ها نشان داد که بین بیمارستان های مختلف از نظر میزان رضایت تفاوت معنی دار وجود داشته (P 0.05) ولی بين رضايتمندي و جنسیت، محل سكونت، شغل و تحصيلات رابطه معني داري وجود نداشت.

بحث و نتیجه گیری
: لازم است مدیران بیمارستان ها، اقداماتی در جهت افزایش آگاهی پرسنل خدمات غذایی در رابطه با بهداشت و کیفیت غذا، افزایش تعداد کارشناسان تغذیه و حضور فعال تر آنها در بالین بیماران و دادن حق انتخاب به بیماران انجام دهند.

بیمارستانرضایتمندیخدمات تغذیه ایبیمارتخت فعال
3287
1232
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .