شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 ارزيابي کيفيت خدمات آزمايشگاهي از دیدگاه بیماران
دوره چهارم (1392) , شماره سوم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
زهرا گل محمدی 1، جعفر صادق تبریزی 2، علی اکبر رحیم رحیمی 3، کمال قلی پور 4،
  • تاریخ دریافت 1392/06/04
  • تاریخ پذیرش 1392/08/15
  • تاریخ انتشار 1392/09/25
زمینه و اهداف: منابع علمي ثابت کرده اند که ارتقاي کيفيت خدمات نه تنها موجب ارائه خدمات بهينه به مشتري ها مي شود بلکه بطور چشم گيري باعث افزايش رضايتمندي، تمايل به مراجعات بعدي، و کاهش در زمان صرف شده براي دريافت خدمت مورد نظر شده و از سوي ديگر موجبات کاهش هزينه ها براي سيستم را فراهم مي سازد. در اين مطالعه كيفيت خدمات آزمايشگاهي از ديدگاه بيماران دريافت كننده اين خدمات مورد ارزيابي قرار گرفته است.

مواد و روش ها
: اين مطالعه تركيبي از مطالعات كيفي و مطالعه توصيفي مقطعي بوده و با شركت 150نفر از مراجعه كنندگان آزمايشگاه بيمارستان تخصصی قلب و عروق (بیمارستان  قلب شهید مدنی تبریز) انجام گرفته است. كيفيت خدمت با فرمول (عملكرد×  اهميت) - 10 = كيفيت خدمت، محاسبه گرديده و براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه ای كه روايي و پايايي آن قبلاً تاييد شده است، استفاده گرديد. تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار T-test ,SPSS-14   و رگرسيون انجام گرفته است.

یافته ها:
در تحقيق حاضر، كيفيت خدمت كل از دید گیرندگان خدمت  7.93  از 10 است که نشانگر کیفیت نسبتاً پایینی است و این به این معنی است که در بیشتر موارد، خدمات ارائه شده کیفیت مناسبی ندارند. درحالی¬که برخی از زمینه ها همچون حیطه های احترام و تعامل، توجه فوری و به موقع به مشتری، و میزان اعتماد ایشان به آزمایشگاه با امتیازی بالاتر از 8 کیفیت نسبتاً مناسبی را کسب کرده اند. سهولت دسترسی به مکان آزمایشگاه با امتیاز 5.87 نیز کمترین امتیاز را در ابعاد کیفیت خدمت کسب کرده است.

بحث و نتیجه گیری:
در اين مطالعه بطور کلی كيفيت خدمت ارائه شده از دید گیرندگان خدمت نسبتاً پایین ارزیابی شده است كه بیانگر ضرورت توجه به ارتقاء كيفيت خدمات این مرکز می باشد. به نظر می رسد که باتوجه جدی و برنامه ریزی منسجم و اقدامات اصلاحی چندی می توان در مدتی کوتاه اقداماتی مؤثر در زمينه ارتقاء کیفیت خدمات و رساندن آن به حد مطلوب نظر بیماران،  به انجام رساند.
آزمایشگاه تشخیصیکیفیت خدماتارزیابی کیفیت
1796
1229
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .