جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 بررسی روايي و پایایی پرسشنامه ارزیابی کیفیت مشتری از نگاه صاحب نظران و مشتریان در خدمات مرتبط با بیماران مبتلا به التهاب روده ای
دوره چهارم (1392) , شماره سوم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
رویا حسن زاده 1، محمد اصغری جعفر آبادی 3، جعفر صادق تبریزی 4، فرید غریبی 5،
  • تاریخ دریافت 1392/07/20
  • تاریخ پذیرش 1392/08/11
  • تاریخ انتشار 1392/09/25
زمینه و اهداف: کیفیت مشتری شامل مجموعه توانمندی های مورد نیاز گیرندگان خدمت برای مشارکت مؤثر در فرایند دریافت خدمت و مراقبت صحیح است. هدف از این مطالعه، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ارزیابی کیفیت مشتری درخدمات مرتبط با بیماران مبتلا به التهاب روده ای می باشد.

مواد و روش ها
: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است که هدف آن بررسی پرسشنامه 16سؤالی کیفیت مشتری است. به منظور تعیین روایی، پرسشنامه بین 11نفر از صاحب نظران توزیع شد. 10نفر از آنان برمبنای معیارهای تعیین روایی نظرات خود را اعلام کردند و در بخش روایی صوری نظرات خود را بصورت کیفی اعلام نمودند. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از مطالعه پایلوت به روش همسانی درونی و محاسبه آلفای کرونباخ با تعداد 30 نمونه محاسبه گردید.

یافته ها
: در بخش تعیین روایی محتوایی تمامی گویه های پرسشنامه توسط شاخص های CVR  و CVI به ترتیب با نمرات 1 و 0.89 مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز توسط آلفای کرونباخ 0.78 تایید گردید. پرسشنامه نهایی براساس پيشنهادات متخصصين و نظرات کیفی آنان به 19گویه در 4 حیطه تعريف شده كيفيت مشتري شامل اعتقاد بيمار به اينكه نقش او در امر درمان مهم است، داشتن دانش، مهارت و اعتماد به نفس کافی براي انجام فعاليت هاي مرتبط با روند درمان، تلاش براي حفظ و بهبود سلامتي یا مشارکت فعال وتداوم روند مراقبت حتي در شرايط بحراني و استرس تغییر یافت.

بحث و نتیجه گیری:
تایید پرسشنامه توسط روش های علمی آماری بکار رفته، حاکی از توانایی بالای ابزار بوده و بی تردید استفاده از آن در عرصه پژوهش می تواند گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت خدمات دریافتی توسط مشتریان نظام سلامت بردارد.

کیفیت مشتریرواییپایایی
2724
1606
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .