شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 تأثير اجراي طرح پزشک خانواده بر عملکرد مراکز بهداشتي و درماني در مديريت بهداشتي آب آشاميدني و مراكز تهيه و توزيع مواد خوردني، آشاميدني،آرايشي و بهداشتي
دوره دوم (1390) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
حسین جباری بیرامی 1، فریبا بخشیان 2، رضا اسد زاده 3، ژیلا خامنیان 4،
  • تاریخ دریافت 1389/12/01
  • تاریخ پذیرش 1390/01/30
  • تاریخ انتشار 1390/03/30
زمينه و اهداف: پزشك خانواده در رأس تيم سلامت مسئوليت نظارت بر بهداشتي بودن آب شرب،مراكز تهيه و توزيع موادخوردني، آشاميدني و آرايشي و بهداشتي عهده دار است. اين پژوهش با هدف بررسي تاثير اجراي طرح پزشک خانواده بر مديريت موارد فوق در دانشگاه علوم پزشکي تبريز در خلال سالهاي 1382 تا 1389 اجرا گرديده است.

مواد و روش ها: در اين مطالعه توصيفي- مقطعي سه مرکز بهداشتي و درماني ازسه شهرستان به عنوان نمونه انتخاب و داده ها از پرونده هاي بهداشت محيط در دو مقطع قبل و بعد از اجراي پزشک خانواده بصورت تمام شماري در مورد آب و نمونه گيري در مورد عرضه كنندگان مواد خوراكي آشاميدني و بهداشتيجمع آوري و در نرم افزار 16 spss تجزيه و تحليل شدند.

يافته ها: در اين مطالعه، در مقطع بعد از اجراي طرح پزشک خانواده فرايندهاي کنترلي آب آشاميدني در بعد کلرسنجي تقريبا دوبرابر و در نمونه برداري هاي ميکروبي از آب نيز به يک و نيم برابر افزايشيافته است. يافته ها بهبود مديريت بهداشتي آب آشاميدني وتا حدودي مراكز تهيه و توزيع مواد خوردني، آرايشي را  بعد از اجراي طرح پزشک خانواده نشان مي دهند .

بحث و نتيجه گيري: با وجود بهبود حيطه هاي کنترل بهداشتي آب آشاميدني در مقاطع بعد از اجراي طرح پزشک خانواده،بازنگري در شرح وظايف و چک ليست ارزشيابي فعاليت  پزشکان خانواده در حيطه هاي آب آشاميدني و مراكز عرضه مواد خوردني، آرايشي و بهداشتي  ضروري به نظر مي رسد.


پزشک خانوادهمدیریت بهداشتی آبمراكز تهيه و توزيع مواد خوردني و آرايشي
1737
1070
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .