جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 تأثیر آموزش کارکنان و مراجعین بر بهبود میزان رعایت حقوق بیمار در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی تبریز
دوره سوم (1391) , شماره اول English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
فرید غریبی 1، میر علی اعتراف اسکویی 2، جعفر صادق تبریزی 3، محمد اصغری جعفر آبادی 4،
  • تاریخ دریافت 1390/12/01
  • تاریخ پذیرش 1391/01/25
  • تاریخ انتشار 1391/03/30
 زمینه و اهداف: حقوق بیمار شامل موارد مراقبتی است که بیمار حق دریافت آنها را دارد و مطالعات نشان داده است که بکارگیری اصول مربوط به حقوق بیمار منجر به بهبود نتایج درمانی و نیز افزایش رضایت مندی مشتریان خواهد شد. مطالعه حاضر در این راستا و با هدف بررسی میزان رعایت حقوق بیمار و ارتقای میزان رعایت آن از طریق مداخلات کارا و اثربخش در سال های 89 و 90 به انجام رسید.

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی مداخله ای می باشد که در طی 15 ماه در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. داده ها به وسیله ی پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن توسط آزمون های آماری مورد تایید قرار گرفته بود جمع آوری گردید. پرسشنامه در مرحله پیش از انجام مداخله شامل 7 سؤال در مورد اطلاعات دموگرافیک و 34 سؤال در مورد 11 بعد کیفیت خدمت که در مرحله پس آزمون، تعداد جنبه ها به 12 و تعداد سؤالات به 38 افزایش یافت. 

یافته ها: در تحلیل های صورت گرفته بر روی داده های حاصل از مرحله پیش آزمون، در 6 بعد از حقوق بیمار یعنی انتخاب ارائه کننده ی خدمت، اختیار، احترام، ایمنی، پیشگیری و دسترسی، کیفیت خدمت، نامطلوب ارزیابی گردید که با انجام مداخلات کارا و اثربخش از طرف تیم ارتقاء، تمامی جنبه ها اصلاح و امتیاز آنها به حد مطلوب ارتقاء یافت.

نتیجه گیری: نتایج برگرفته از مطالعه حاضر نشان می دهد که می توان با تحلیل درست مشکلات، اولویت بندی آنها و ارائه راهکارهای کاربردی در جهت مرتفع کردن آنها گام برداشت. یافته های بدست آمده از این مطالعه می تواند در محیط های مشابه و نیز در تمامی عرصه های علوم پزشکی بکار گرفته شده و نوید بخش ایجاد محیط های مراقبت سلامت سرشار از کرامت انسانی و احترام متقابل باشد.

فیزیوتراپیکلینیکحقوق بیمارآموزش
1860
1119
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .