شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 بررسي وضعيت خطاهاي پزشکي گزارش شده و به اشتراک گذاري آن ها در يک بيمارستان نظامي-1391
دوره سوم (1391) , شماره دوم English Article
مدیریت در سیستم سلامت
حمیده پیری 1، محمد سعادتی 2، مهدی نوری 3، وحید اعتمادی 4، کریم مرجانی 5، سید مهدی یحیایی 6، پرویز اسدی 7،
  • تاریخ دریافت 1391/04/05
  • تاریخ پذیرش 1391/05/10
  • تاریخ انتشار 1391/06/30
زمينه و اهداف: برقراري سيستمگزارش دهي خطاهاي پزشکي از جمله فعاليت هايي است که آگاهي و هشياري کارکنان را از طريق برقراري سيستم يادگيري و به اشتراک گذاري فراهم مي کند. اين سيستم موجب ارتقاي فرهنگ ايمني در بيمارستان ها مي شود. هدف از اين مطالعه بررسي وضعيت موجود گزارش دهي و به اشتراک گذاري خطاهاي پزشکيدر يک بيمارستان نظامي مي باشد.

مواد و روش ها
: مطالعه حاضر از نوع توصيفي- مقطعي بوده که ابزار گردآوري داده ها، فرم گزارش خطاي پزشکي بود که در 6 ماهه اول سال هاي 90 و 91 گزارش شده بود. داده ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و مداخلات اصلاحي برحسب نوع خطا مشخص شده و نتايج تجزيه و تحليل و مداخلات توصيه شده به صورت مکتوب به بخش ها ارائه شده و برنامه هاي آموزشي براي جلوگيري از خطاهاي بعدي اجرا گرديد.

يافته ها: بيشترين گزارش خطاهاي پزشکي مربوط به خطاهاي دارويي مي باشد. مقايسه داده ها درسال90 و 91 حاکي از افزايش گزارش خطاهاي پزشکي از 14 مورد در شش ماهه اول سال 90 به 38 مورد در شش ماهه اول سال 91 مي باشد. همچنين نتايج حاکي از آن است که مداخلات اجراشده براي پيشگيري از خطاهاي گزارش شده درسال 90، موجب پيشگيري از بروز اين خطاها گرديده و فرهنگ گزارش دهي در بين کارکنان را افزايش داده است.

بحث و نتيجه گيري
: استقرار سيستم گزارش دهي و اشتراک گذاري خطاهاي پزشکي در بيمارستان و حمايت مديريت ارشد از برخورد صحيح با خطاهاي پزشکي بستر مناسبي براي ارتقاي فرهنگ ايمني در بيمارستان فراهم مي کند که موجب افزايش کيفيت و ايمني خدمات مي گردد.
خطاهای پزشکیگزارش دهیفرهنگ ایمنی
1779
1094
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .