جمعه 26 ارديبهشت 1404 - 17 ذو القعدة 1446
 بررسي وضعيت فرايندهاي اداري - مالي دانشکده بهداشت و تغذيه تبريز با استفاده از تکنيک مستندسازي و تحليل فرايند در سال 91
دوره سوم (1391) , شماره سوم English Article
اقتصاد سلامت
جعفر صادق تبریزی 1، سپیده سادات هاشمی فرهمند 2، فرید غریبی 3،
  • تاریخ دریافت 1391/07/30
  • تاریخ پذیرش 1391/08/11
  • تاریخ انتشار 1391/09/30
زمينه و اهداف: امروزه اهميت ارتقاي فرآيندها در تعالي سازماني و نيز جايگاه سيستم هاي پشتيباني در اداره امور سازمان ها بر كسي پوشيده نيست. بر اين اساس، مطالعه حاضر درصدد بررسي وضعيت فرايندهاي اداري- مالي دانشکده بهداشت و تغذيه تبريز با استفاده از تکنيک مستندسازي و تحليل فرايند در سال 91 مي باشد.

مواد و روش ها
: اين مطالعه از نوع کيفي بوده و در سال 1391 به انجام رسيد. داده هاي مورد نياز پژوهش از طريق مصاحبه با صاحبان فرايند و نيز مشاهده مستقيم پژوهشگران به  دست آمد. در مرحله اول فرآيندهاي امور اداري- مالي مستندسازي شدند که براي اين نمودارهاي قالبي و جريان فرآيند براي آنها ترسيم گرديد و سپس با همکاري نزديک تيمي متشکل از پژوهشگران و مسئولين اجراي هر فرايند مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نمودار جريان فرآيند پيشنهادي براي آن ها ترسيم شد. در ادامه، تمامي فرآيندها با استفاده از جدول ماتريس از لحاظ سطح عملکردي مورد مقايسه قرار گرفته و ده فرآيند با پايين ترين کيفيت براي انتخاب اولويت مداخله، در جدول ماتريس اولويت بندي شدند.

يافته ها: در اين مطالعه 35 فرآيند بخش هاي امور عمومي، کارگزيني، دبيرخانه، بايگاني، انبارداري، حسابداري، اموال، خدمات و کارپردازي مستندسازي گرديد و بر اساس ماتريس مقايسه عملکردي، فرآيند "تهيه سند هزينه" در بخش حسابداري به عنوان مشکل دار ترين فرآيند انتخاب گرديد. در ماتريس اولويت مداخله نيز فرآيند "درخواست خريد کالا" به عنوان اولين اولويت مداخله ارزيابي شد.

بحث و نتيجه گيري
:
نتايج مطالعه حاکي از آن است که اکثريت فرايند ها، داراي مشکلاتي در طراحي و اجرا مي باشند و بازنگري و اصلاح آنان نويد بخش بهبود مستمر کيفيت در عرصه مطالعه و جلوگيري از هدر رفت منابع مختلف سازماني خواهد شد. همچنين به دليل ماهيت چند بخشي بودن غالب فرايندها، نياز بيش از پيش به اصل هماهنگي بين واحدها و سطوح مختلف به¬وضوح احساس مي شد.
مستند سازیاولویت بندی فرایندهابخش اداری مالی
1747
968
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .