شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 اندازه گيري جامع کيفيت خدمات ارائه شده به مادران باردار در شهر تبريز
دوره دوم (1390) , شماره چهارم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
جعفر صادق تبریزی 1، محمد اصغری جعفر آبادی 2، شبنم ایزدی 3، کمال قلی پور 4، نسرین فرشباف 5، احمد مردی 6،
  • تاریخ دریافت 1390/08/30
  • تاریخ پذیرش 1390/09/28
  • تاریخ انتشار 1390/12/25
زمينه و اهداف: کيفيت در خدمات بهداشتي و درماني داراي سه بعد اصلي؛ کيفيت خدمت، کيفيت فني و کيفيت مشتري مي باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسي کيفيت مراقبت هاي ارائه شده در دوران بارداري بر مبنايمدل جامع اندازه گيري کيفيت خدمات بهداشتي و درماني مي باشد.

مواد و روش ها
: مطالعه حاضر يک مطالعه توصيفي - مقطعي است که با شرکت 185 نفر از مادرانکه در ماه نهم بارداري براي دريافت مراقبت هاي دوران بارداري به مراکز بهداشتي تبريز مراجعه مي کردند، انجام گرفت. نمونه ها به طور تصادفي از 40 مرکز و پايگاه انتخاب شده و داده ها به وسيله پرسشنامه محقق ساخته که روايي محتواي پرسشنامه با نظر متخصصين و پايايي آن بر اساس شاخص آلفاي كرونباخ]کيفيت خدمت (0.85=α)، کيفيت فني (0.77=α) و کيفيت مشتري (0.71=α)[ تأييد شده بود، جمع آوري گرديد. نمره نهايي هر کدام از ابعاد در قالب مقايس 0 تا100 نمره گذاري شد، که نمره بالاتر نشانگر کيفيت بالاتر بود. براي تحليل داده ها از آزمون هاي تي مستقل، ANOVA و آزمون تعقيبي توکي استفاده شد. تحليل داده ها با نرم افزار SPSS17 صورت گرفت.

يافته ها
: متوسط شاخص کيفيت از مقياس0 تا 100 برابر 58.59 بود و متوسط نمرات مربوط به کيفيت خدمت، کيفيت فني و کيفيت مشتري به ترتيب 75.3، 40.54 و 67.79 بود. در مورد کيفيت مشتري، نتايج نشانگر اين است که اکثر مادران در مرحله مشارکت و اقدام فعال باقي مانده اند. شکاف قابل توجهي بين مراقبت دريافت شده و استانداردهاي توصيه شده وجود داشت. همچنين کيفيت ويژگي هاي بين فردي و غير فني مراقبت هاي دوران بارداري پايين ارزيابي شده است.

بحث و نتيجه گيري: بر اساس شاخص کيفيت، وضعيت فعلي کيفيت خدمات از ديد مادران باردار نگران کننده است. توانمندسازي مادران از طريق دخيل کردن آن ها در فرايند تصميم گيري و ارائه مراقبت، مي تواند منجر به بهبودکيفيت مشتري و ارتقاي توانمندي مادران باردار در اتخاذ تصميمات بهينه و اقدامات آنها گردد و از اين طريق موجب ارتقاي ساير جبنه هاي کيفيت شود.

مراقبتهای دوران بارداریکیفیت فنیکیفیت خدمتکیفیت مشتریدیدگاه گیرندگان خدماتایران
1990
1154
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .