شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 بررسي فرآيند هاي پذيرش تا ترخيص جهت ارتقاي رضايت بيماران در بيمارستان خصوصي نورنجات تبريز در سال 1393
دوره ششم (1394) , شماره سوم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
علی جنتی 1، علی ایمانی 2، حسن الماس پور خانقاه 3، میرهادی موسوی 4،
  • تاریخ دریافت 1394/07/13
  • تاریخ پذیرش 1394/08/03
  • تاریخ انتشار 1394/09/30
​زمينه و اهداف: ارزيابي رضايت بيمار از مراقبت هاي بهداشتي و بهبود فرآيندهاي كاري و ارتقاي كيفيت بيمارستان، بدون توجه به نظرات، نيازها و انتظارات و جلب رضايت بيماران امكان پذير نمي باشد. لذا هدف از اين مطالعه، بررسي فرآيند هاي پذيرش تا ترخيص جهت ارتقاي رضايت بيماران در  بيمارستان خصوصي نورنجات تبريز مي باشد.

مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصيفي - مقطعي بوده و در سال 1393 انجام شده است. براي انجام اين کار از پرسشنامه رضايت سنجي از بيمار و همراهان بيمار با حجم نمونه 234 نفر استفاده شد. ابزار جمع آوري داده پرسشنامه استانداردي بود که روايي آن قبلاً بررسي شده و پايايي آن نيز با آلفاي کرونباخ 0.93 تأييد شده بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار SPSS 18 استفاده گرديد.

يافته ها: اکثريت پاسخ دهنده ها همراهان بيماران (76.9%) و بازه سني پاسخ دهنده ها از 16 تا 81 سال متغير بود. ميانگين رضايت مندي در اين مطالعه 2.51 به دست آمد که از ميانگين رضايت مندي (3) پايين تر بود. در کل رضايت مندي بخش هاي مختلف تقريباً در سطح متوسط بوده و کمترين رضايت مندي را بخش ترخيص و حسابداري به خود اختصاص داده بود. پيشنهادات و راهکارها به مشکلات شناسايي شده در بخش ترخيص جهت افزايش رضايت مندي بيماران و همراهان آن ها پيشنهاد گرديد.

بحث و نتيجه گيري: از آنجايي که فرآيند ترخيص يک گلوگاه اساسي در مديريت بيمارستان مي باشد، با شناسايي مشکلات اين حيطه و ارائه راهکارهايي براي آنها ميزان رضايت مندي نسبت به قبل افزايش و اهميت و نقش تأثير گذار اين فرآيند بر فرآيندهاي ديگر به خوبي آشکار گرديد.

پذیرشترخیصرضایت بیمارفرایندبیمارستان خصوصی نورنجات
1991
1445
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .