شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 روايي ترياژ دستي و الکترونيک در پيش بيني بستري شدن در بخش مراقبت ويژه
دوره پنجم (1393) , شماره سوم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
فرامرز پوراصغر 1، جعفر صادق تبریزی 2، علیرضا علاء 3، امین دائمی 4،
  • تاریخ دریافت 1393/08/26
  • تاریخ پذیرش 1393/09/25
  • تاریخ انتشار 1393/09/30
زمينه و اهداف: سامانه ترياژ الکترونيک به تازگي در کشور طراحي شده و مورد استفاده قرارگرفته است. هدف از مطالعه حاضر بررسي روايي آن در پيش بيني نياز به مراقبت ويژه و سپس مقايسه آن با روش ترياژ دستي است.

مواد و روش ها
: اين مطالعه مقطعي گذشته نگر در بيمارستان امام رضا (ع) تبريز انجام شد و در آن پرونده 491 نفر که به روش الکترونيک و 848 نفر که به روش دستي ترياژ شده بودند، مورد بررسي قرار گرفت. براي بررسي ارتباط بين سطح ترياژ و بستري شدن در بخش مراقبت ويژه، از آزمون Phi and Cramer's V، نرم افزار SPSS16 و سطح معني داري 0.05 استفاده شد.

يافته ها
: توزيع افرادي که در بخش مراقبت ويژه بستري شده بودند، در بين سطوح پنج گانه ترياژ  ESIبراي ترياژ دستي در سطح1: 16.7%، سطح2: 26.7%، سطح3: 3.8%، سطح4: 0.6%، و سطح5: 0% بود. اين توزيع براي ترياژ الکترونيک در سطح1: 11.1%، سطح2: 3.3%، سطح3: 3.1%، سطح4: 2.8% و سطح5: 0% بود. مقدار V براي ترياژ دستي و الکترونيک به ترتيب برابر با 0.246 (P <0.001) و 0.096 (P= 0.314) به دست آمد.

بحث و نتيجه گيري
: تفاوت بين ميزان بستري شدن در بخش مراقبت ويژه در بين سطوح پنجگانه ترياژ ESI در ترياژ دستي، به لحاظ آماري معني دار بود. بنابراين روايي ترياژ دستي در پيش بيني اين پيامد تأييد شد. برخلاف ترياژ دستي، شواهد به دست آمده از اين مطالعه نتوانست روايي ترياژ الکترونيک را در پيش بيني بستري شدن در بخش مراقبت ويژه نشان دهد. استفاده از ساير پيامدها مانند فوت و مدت اقامت، درکنار اين پيامد، مي تواند تصوير جامع تري از روايي ترياژ ارائه دهد.

ترياژ بيمارستانيESIترياژ الکترونيکرواییبستری شدنمراقبت ویژه
1797
1071
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .