شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 واکاوی سیستم توزیع داروهای گیاهی از منظر متخصصین مدیریت خرید و سفارش های داروخانه‌های شهرهای قم و تهران: یک تحقیق کیفی
دوره دهم (1398) , شماره اول English Article
مدیریت در سیستم سلامت
علی عابدینی 1، حمیدرضا ایرانی 2، حمیدرضا یزدانی 3،
  • تاریخ دریافت 1397/09/18
  • تاریخ پذیرش 1397/11/16
  • تاریخ انتشار 1398/03/30
زمينه و اهداف: با توجه به افزایش استفاده از داروهای گیاهی، این داروها به شکل جدی‌تری موردتوجه قرارگرفته¬اند. همچنین با بررسی زنجیره کالای دارویی کشور، درمی‌یابیم مشتریان اصلی فراورده‌های دارویی داروخانه‌ها هستند، چراکه مصرف‌کنندگان کنترل و اطلاعات ناچیزی بر نوع دارو و شرکت تولیدکننده آن دارند. این امر باعث می‌شود تا نقش داروخانه و ترجیحات آن‌ها، در فروش و سودآوری شرکت‌های تأمین‌کننده و توزیع‌کننده داروهای گیاهی، بسیار پراهمیت باشد. ازاین‌رو هدف این پژوهش، شناسایی مشکلات توزیع داروهای گیاهی از منظر داروخانه‌ها می‌باشد.

مواد و روش ها: این پژوهش یک پژهش کیفی است. جامعه آماری این پژوهش را داروخانه‌های شهرهای تهران و قم در بهار و تابستان سال 1397 تشکیل می‌دهند که ازاین‌بین 22 نفر از افراد متخصص مدیریت خرید و سفارش‌ داروها در هر داروخانه، با روش نمونه‌گیری غیر¬احتمالی قضاوتی و گلوله برفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده¬های پژوهش با مصاحبه¬های اکتشافی جمع¬آوری شد و با استفاده از روش تحلیل محتوا شناسایی اولیه واحد¬های معنادار انجام شد در نهایت با استفاده از کدگذاری محوری مفاهیم و مقوله‌های آن نیز شکل گرفت.

يافته ها: نتایج پژوهش نشان داد عدم ویزیت علمی پزشکان، موجود نبودن جنس، مشکل در مرجوعی داروهای تاریخ گذشته، عدم ویزیت علمی داروخانه‌ها و عدم وجود کانال فروش تخصصی از مهم‌ترین مشکلات داروخانه‌ها بودند.

نتيجه گيري: علاوه بر مشکلات توزیع، مشکلات سایر عناصر آمیخته بازاریابی نیز بر توزیع داروهای گیاهی تأثیر می‌گذارد. همچنین عنصر محصول بیش از سایر عناصر آمیخته بازاریابی بر مشکلات توزیع این داروها اثرگذار است.


کانال توزیعتوزیع داروداروهای گیاهیداروخانه هاروش تحقیق کیفی
526
126
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .