شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 18 ذو القعدة 1446
 خطاهاي پزشکي و موانع گزارش دهي آن از ديد پرستاران و مديران بيمارستان فوق تخصصي قلب شهيد مدني تبريز
دوره ششم (1394) , شماره دوم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
محمد سعادتی 1، سعیده اسکندر اوغلی 2، رضاقلی وحیدی 3، لیلا کاظمی 4،
  • تاریخ دریافت 1394/04/01
  • تاریخ پذیرش 1394/04/18
  • تاریخ انتشار 1394/06/15
زمينه و اهداف: گزارش دهي خطاهاي پزشکي از جمله روش هاي رايج براي شناسايي و پيشگيري از بروز اشتباهات در مراقبت هاي بيمارستاني مي باشد. ايجاد سيستم مناسب گزارش دهي و رفع موانع آن مي تواند در ارتقاي ايمني بيمار مؤثر باشد. هدف از اين مطالعه بررسي خطاهاي پزشکي و موانع گزارش آن از ديد پرستاران و مديران در بيمارستان فوق تخصصي قلب شهيد مدني تبريز مي باشد.

مواد و روش ها:
يک مطالعه توصيفي مقطعي در بهار 1392 انجام گرفت. گزارش خطاهاي پزشکي در سال 1391 مورد بررسي قرار گرفت. پرسشنامه استاندارد موانع گزارش دهي خطاهاي پزشکي، با استفاده از نمونه گيري آسان توسط 157 نفر از پرستاران و 30 نفر از مديران ارشد و مياني بيمارستان (سرشماري) تکميل و تجزيه و تحليل شد.

يافته ها:
از بين خطاهاي گزارش شده 55.7% از خطا ها براساس شدت و پيامد آنها از نوع (adverse event) بودند که 21% آنها سقوط از تخت بيمار بود. کمبود دانش و آگاهي در مورد خطاهاي پزشکي مهم ترين مانع براي گزارش خطاهاي پزشکي از ديد پرستاران و مديران انتخاب شد.

بحث و نتيجه گيري:
مديران بيمارستان بايد تصميمات مناسبي در خصوص افزايش دانش پرستاران در مورد خطاهاي پزشکي و ايجاد فرهنگ مناسب گزارش دهي اتخاذ نمايند تا بتوانند گام هاي مفيدي براي ارتقاي ايمني بيماران و کارکنان بردارند.
خطاهای پزشکیموانعپرستاران و مدیرانگزارش دهی
1796
2866
 
  اداره ثبت نام
 

اداره پذیرش و ثبت نام

 وظایف :

ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقاطع كاردانی - كارشناسی ودكترای عمومی پزشكی ومشمولین از بدوثبت نام اولیه  تا قبل از فراقت از تحصیل بشرح ذیل بعهده اداره پذیرش وثبت نام می باشد :

 

1 -  ثبت نام اولیه از پذیرفته شدگان وتكمیل پرونده تحصیلی ایشان

2 - رسید گی به وضعیت مشمولین وانجام مكاتبات لازم با حوزه نظام وظیفه مربوطه

3 - رسید گی به درخواستهای متقا ضیان مهما ن - انتقا ل - جا بجا یی و تغییر رشته

4 - همکاری در صدور كارت دانشجویی

5 - مكاتبات لازم با سازمان سنجش آموزش كشور در مورد اعلا م ظرفیت پذیرش - انعكا س  لیست مغا یرت ها ولیست عد م مراجعه پذیرفته شد گا ن جهت ثبت نام اولیه و منصرفین از تحصیل در اولین نیمسال تحصیلی وسایر مكا تبا ت.

6 - رسید گی به وضعیت تحصیلی دانشجویان  وتنظیم گزارش وضعیت تحصیلی جهت مراجع ذیصلاح .

7 - صدور معر فینا مه ها ی پژوهشی وحكم مر خصی ( تحصیلی - زایما ن - حج  ) و حكم   انصرا ف از تحصیل و  مكا تبا ت لازم با وزارت متبوع و حكم اخر اج به علت ( غیبت -سنوات  - مشروطی ) وحكم بازگشت به تحصیل.

8 - ار سال آئین نا مه ها ودستو ر العملهای آمو زشی واجر ا یی به دانشكده ها ی تابعه  ومكا تبا ت لازم بمنظور حل وفصل برخی از ابها ما ت مطروحه .

9 - مكا تبا ت لازم با اداره كل امور دا نشجویا ن داخل ونیز حوزه معا ونت محتر م آموزشی وزارت متبوع بمنظور حل و فصل برخی از موارد آئین نامه آموزشی ویا دستورالعملها ی اجرائی .

10 - اعلام وضعیت تحصیلی دانشجو یا ن به مراجع وسا زمانهای مجا زدرخوا ست كننده .

11 - نظا رت بر اجرای آئین نامه ها ی آمو ز شی در دانشكد ه های توا بع .